Skip to main content

„Kinga” i „Jadwiga” drążą przyszłość Małopolski! Ponad 600 ton stali, betonu i technologii – taka właśnie maszyna, niczym z futurystycznego thrillera, pracuje bez wytchnienia w Pisarzowej koło Limanowej. Co tam robi? Tworzy jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. A to dopiero początek.

To wszystko dzieje się w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” – jednej z najważniejszych i najbardziej ambitnych inwestycji kolejowych w Polsce Południowej.


– Działania realizowane są zgodnie z przyjętym planem, a nawet o miesiąc go wyprzedzają – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Celem jest nowoczesne połączenie Krakowa z Sądecczyzną i Podhalem. Zamiast 3 godzin – 60 minut z Krakowa do Nowego Sącza i 90 minut do Zakopanego. Brzmi jak bajka? To realny plan w fazie realizacji.

Wyobraź sobie: szybka podróż pociągiem przez góry, bez korków, serpentyn i opóźnień. Nowoczesne, komfortowe połączenia, które nie tylko skrócą czas podróży, ale też rozpędzą lokalną gospodarkę, ożywią miasta i zatrzymają młodych w regionie.

– Zbierane doświadczenia to bezcenna lekcja, dająca gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji – zaznacza Piotr Grawicz z PKP PLK.

W tunelu w Pisarzowej praca trwa 24 godziny na dobę. „Kinga” już wydrążyła blisko 300 metrów, a „Jadwiga” szykuje się do akcji. Docelowo w całym projekcie powstanie aż 20 tuneli – łącznie ponad 30 km podziemnych tras. To nie tylko inżynieryjny majstersztyk. To kolejowy kręgosłup południa Polski – tworzony na naszych oczach.

To nie jest kolejny projekt „na papierze”. To konkret: budowy trwają, terminy są dotrzymywane, a efekty – już widać. Projekt „Podłęże–Piekiełko” nie tylko łączy miasta. On łączy przyszłość z teraźniejszością.

Szybciej. Wygodniej. Nowocześniej.
Dla pasażerów. Dla regionów. Dla pokoleń.

Ale to dopiero początek. Bo rozwój infrastruktury staje się fundamentem nowoczesnej Polski. Inwestycje kolejowe, drogowe i energetyczne nie tylko skracają czas i dystans – one łączą ludzi, przyciągają kapitał, budują bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. Każdy tunel, każda linia, każda stacja to krok ku przyszłości, w której Polska nie stoi w miejscu – tylko pędzi do przodu z pełną prędkością.