Skip to main content

Bezpieczeństwo państwa nie rodzi się wyłącznie na poligonach i w salach sztabowych. Tworzy je także sieć dróg, torów, portów i lotnisk, arterie, które w chwili próby decydują o zdolności szybkiego reagowania. Właśnie temu poświęcony jest Pakt dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe, zaprezentowany w Porcie w Ustce. To dokument, który czyni z Pomorza nie tylko region turystyczny, lecz strategiczny filar obronności Polski i wschodniej flanki NATO.

– Raport Pomorze Środkowe to strategiczny plan działań na rzecz bezpieczeństwa Polski i regionu. Określone w nim inwestycje infrastrukturalne wzmacniają zdolność obronną, usprawniają mobilność wojskową i zwiększają bezpieczeństwo obywateli. To fundament przygotowania państwa na wyzwania przyszłości – podkreślił wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.

Raport opracowany pod kierunkiem doradcy MON, Macieja Samsonowicza, nie jest kolejnym dokumentem odkładanym na półkę. To mapa inwestycji obronnych, wskazująca, które drogi, linie kolejowe, porty morskie i lotniska muszą zostać dostosowane, aby umożliwić przerzut wojsk własnych i sojuszniczych. Równolegle przewiduje zmiany systemowe i prawne: wprowadzenie nowej kategorii dróg o znaczeniu obronnym, uproszczenie procedur inwestycyjnych, obowiązkowe systemy antydronowe, a także normy dotyczące włączenia portów i lotnisk do systemu obronnego RP w czasie wojny.

Pakt jest jednym z trzech filarów koncepcji Tarczy Bałtyk. Obok niego znalazły się:
Deklaracja Bałtycka zobowiązanie państw NATO do wzmocnienia współpracy wojskowej w regionie Morza Bałtyckiego
Zielony Okręg Przemysłowy Kaszubia zaplecze przemysłowo-logistyczne, które poprzez zieloną energetykę, innowacje i inwestycje infrastrukturalne wspiera odporność strategiczną państwa

Kluczowe rekomendacje raportu obejmują m.in.:

  • priorytetyzację nowych odcinków dróg i linii kolejowych w programach rządowych

  • rozwój zasobów transportu kolejowego, w tym platform do przewozu ciężkiej techniki

  • ujednolicenie procedur bezpieczeństwa w portach morskich

  • wzmocnienie ochrony infrastruktury krytycznej i budowę zdolności do szybkiej odbudowy nawierzchni lotnisk

  • finansowanie inwestycji zarówno ze środków budżetowych, jak i w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

To nie tylko plan infrastrukturalny, ale także polityczny sygnał wobec sojuszników. Polska poważnie traktuje swoją rolę lidera wschodniej flanki NATO. Pomorze Środkowe, serce polskiego Bałtyku, staje się przestrzenią, w której krzyżują się interesy bezpieczeństwa narodowego i solidarności sojuszniczej.

Raport nie tylko wyznacza kierunki inwestycji, lecz także tworzy ramy prawne, by przyspieszyć procesy decyzyjne i ułatwić pozyskiwanie środków. Wpisuje się w logikę przygotowania państwa do zagrożeń przyszłości od tradycyjnych wyzwań militarnych po nowe formy ryzyka, takie jak ataki dronowe.

Ostatecznie „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe” to nie papierowa deklaracja, lecz architektura odporności strategicznej. Pokazuje, że bezpieczeństwo to nie abstrakcyjne hasło, ale konkretne inwestycje, normy i procedury, które budują zdolność państwa do przetrwania i skutecznej obrony.