Przez lata Wschód Polski był pustą plamą na drogowej mapie kraju. Czekał cierpliwie, gdy inne regiony rosły w siłę, zyskując nowoczesne trasy. Na Zachodzie kompletna sieć komunikacyjna. Na Wschodzie – objazdy, korki, ograniczenia. Teraz wszystko się zmienia. Autostrada A2 przesuwa się dalej: od Siedlec do Białej Podlaskiej, z unijnym wsparciem wartym 765 mln zł. To nie tylko asfalt. To zmiana jakości życia.
Inwestycja, która znaczy więcej
13 czerwca 2025 roku podpisano umowę o dofinansowanie budowy nowego odcinka A2. W obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i minister funduszy Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz GDDKiA ogłosiły decyzję, która oznacza przełom dla Polski Wschodniej. To nie kolejna droga. To sygnał, że państwo inwestuje tam, gdzie przez lata inwestowano najmniej.
Powstanie ponad 63 km autostrady oraz niemal 2 km drogi ekspresowej S19 w obrębie węzła Łukowisko. Projekt obejmuje trzy nowe węzły (Siedlce Wschód, Łukowisko, Biała Podlaska), cztery Miejsca Obsługi Podróżnych, dwa Obwody Utrzymania Autostrady oraz kompleksową infrastrukturę: mosty, estakady, kanalizację, drogi dojazdowe. Łączny koszt inwestycji to ponad 2,9 miliarda złotych, z czego 900 mln zł to wydatki kwalifikowalne, a 765 mln zł pochodzi z funduszy UE.
Czas na działanie
– Dzięki takim inwestycjom, jak budowa autostrady A2, tworzymy spójną i lepiej skomunikowaną Polskę – kraj, w którym łatwiej podróżować, prowadzić biznes i żyć na co dzień – powiedział minister Dariusz Klimczak.
Budowa już trwa. W realizacji są trzy z czterech odcinków: Siedlce Południe – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko, Łukowisko – Swory. Czwarty, Swory – Biała Podlaska, ma już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Cała trasa ma być gotowa do końca 2025 roku.
Na placach budowy trwają intensywne prace: układane są warstwy nawierzchni, montowane ekrany i bariery, wznoszone mosty i wiadukty. Równolegle prowadzone są przygotowania do kolejnego etapu – przedłużenia A2 do Dobrynia, tuż przy granicy z Białorusią. To kolejne 25 km, które całkowicie zmienią układ komunikacyjny tej części kraju.
Droga, która łączy ludzi, nie tylko miejsca
Ta inwestycja to więcej niż tylko połączenie dwóch punktów na mapie. To impuls rozwojowy, szansa dla lokalnych firm, szybszy dostęp do usług, nowa jakość codziennego życia mieszkańców. To koniec białych plam i krok ku realnej spójności terytorialnej.
Budowa A2 to dowód, że konsekwentna polityka przynosi efekty. To również efekt strategii PSL – opartej na zrównoważonym rozwoju, partnerstwie z samorządami i skutecznym wykorzystaniu funduszy europejskich. Dziś Wschód zyskuje realne narzędzia rozwoju. A2 staje się drogą, która łączy ludzi, regiony i perspektywy.