W przyszłorocznym budżecie zarezerwowano rekordowe 2,4 miliarda złotych na inwestycje w gospodarkę morską, co oznacza wzrost o ponad 400 milionów złotych w porównaniu do poprzedniego roku. To nie tylko liczby w tabeli, ale decyzja o strategicznym kierunku rozwoju Polski. Bałtyk staje się dziś kluczowym obszarem handlu, energii, żywności i bezpieczeństwa narodowego.
Ministerstwo Infrastruktury, kierowane przez Dariusza Klimczaka, realizuje ambitny plan, który łączy rozwój gospodarczy z bezpieczeństwem energetycznym i interesem społecznym. Dzięki temu porty morskie, szczególnie w Gdańsku, zyskują dziś znaczenie większe niż kiedykolwiek wcześniej.
Energia i niezależność
W Porcie Gdańsk trwa budowa terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który już w 2026 roku będzie obsługiwał transport elementów farmy wiatrowej PGE na Bałtyku. Inwestycja wiąże się z powiększeniem powierzchni Polski o ponad 20 hektarów lądu. Dosłownie i w przenośni poszerzamy nasze możliwości energetyczne.
Równolegle, na Zatoce Gdańskiej powstaje pływający gazoport typu FSRU, realizowany przez spółkę Gaz-System. To kluczowy element polskiej niezależności gazowej oraz ważny punkt na mapie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego.
Żywność i handel
Rozpoczęła się również budowa nowoczesnego terminala zbożowego, w całości finansowanego ze środków publicznych i w 100 procentach należącego do Skarbu Państwa. Inwestycja umożliwi przeładunek dodatkowego 1 miliona ton zboża rocznie już pod koniec 2026 roku. Kolejne etapy planowane są na lata 2027 i 2028. To realne wsparcie dla polskich rolników oraz odpowiedź na potrzeby tranzytu zboża z Ukrainy.
Gospodarka i miejsca pracy
W 2024 roku polskie porty osiągnęły rekordowy wynik. Przeładowano 3,27 miliona TEU kontenerów, co oznacza ponad 9-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Kluczowym impulsem był rozwój terminala T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Inwestycje w infrastrukturę przeładunkową przekładają się na tysiące nowych miejsc pracy oraz wyraźne wzmocnienie konkurencyjności polskich firm na rynku globalnym.
Bezpieczeństwo i sojusze
Silne i nowoczesne porty to nie tylko logistyka. To również istotny element systemu obronnego NATO. W czasach rosnącej niestabilności geopolitycznej Bałtyk staje się linią frontu walki o bezpieczeństwo energetyczne i militarne Europy. Polska jako państwo nadbrzeżne odgrywa coraz większą rolę w zapewnianiu spokoju w regionie.
Polska stawia na morze
Wykorzystując swoje naturalne atuty, takie jak położenie geograficzne, dostęp do Bałtyku i potencjał gospodarczy, Polska buduje trwałą przewagę strategiczną. Rozwój infrastruktury morskiej to nie tylko inwestycja w porty, ale przede wszystkim w przyszłość całego kraju.
Bałtyk to dziś nasza morska brama do świata. Decyzje podejmowane teraz zdecydują, czy będziemy tylko przystankiem tranzytowym, czy jednym z liderów globalnej gry o energię, handel i bezpieczeństwo.