Podpisana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i władze Częstochowy umowa o dofinansowanie modernizacji torowiska tramwajowego do osiedla Kucelin to coś więcej niż miejska inwestycja infrastrukturalna. To symbol nowoczesnego myślenia o rozwoju Polski – zrównoważonego, odpowiedzialnego i opartego na współpracy samorządu, państwa i Unii Europejskiej.
Projekt o wartości 83,4 mln zł, z czego prawie 44 mln zł stanowi wsparcie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), pozwoli Częstochowie stworzyć nowoczesny, bezpieczny i ekologiczny system komunikacji miejskiej, w którym zyskają wszyscy – mieszkańcy, środowisko i gospodarka.
– Wspieramy transport publiczny Częstochowy, aby był efektywny, przewidywalny i przyjazny dla wszystkich, którzy z niego korzystają. Modernizacja torowiska do Kucelina znacznie polepszy jakość usług publicznego transportu zbiorowego w całym mieście. Nowoczesna infrastruktura tramwajowa jest również krokiem w kierunku zrównoważonej mobilności miejskiej – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ta inwestycja ma znaczenie daleko wykraczające poza granice miasta. Częstochowa, jako ważny ośrodek aglomeracyjny województwa śląskiego, staje się wzorem dla innych samorządów, jak skutecznie wykorzystać fundusze europejskie do tworzenia zielonego, inteligentnego transportu. Zmodernizowane torowisko umożliwi ruch niskopodłogowych tramwajów, skróci czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży, a także zwiększy dostępność komunikacyjną południowej części miasta.
Projekt to również inwestycja w przyszłość polskich miast, w czyste powietrze, nowoczesną infrastrukturę i lepszą jakość życia mieszkańców. Wraz z zapowiedzianym przez ministra Klimczaka wsparciem dla Kolei Śląskich w wysokości 126,5 mln zł z KPO oraz 126 mln zł dla województwa śląskiego, powstaje spójna sieć niskoemisyjnego transportu publicznego, która umacnia Śląsk jako motor zrównoważonego rozwoju Polski.
Modernizacja torowiska do Kucelina to konkret, który pokazuje, że fundusze unijne i polityka inwestycyjna państwa mogą działać w jednym rytmie – dla dobra mieszkańców i środowiska. To przykład, jak wizja zrównoważonej mobilności przestaje być hasłem, a staje się rzeczywistością – tu i teraz, w sercu Polski.
Dariusz Klimczak konsekwentnie pokazuje, że rozwój infrastruktury nie musi oznaczać konfliktu z naturą. Przeciwnie, może być wyrazem nowoczesnego patriotyzmu, który łączy postęp, odpowiedzialność i szacunek dla środowiska. Dzięki takim działaniom Polska zyskuje nie tylko nowe drogi i torowiska, lecz także nową jakość rozwoju – mądrą, przewidywalną i zrównoważoną.



